Lillelam salgs- og leveringsbetingelser

1. Anvendelse 

1.1 Disse alminnelige salgs- og leveringsbetingelser får anvendelse på alle leveranser fra Lillelam AS (heretter benevnt Leverandør) til kunde (heretter benevnt Kjøper). Eventuelle avvik avtales skriftlig. Kjøpers eventuelle standard betingelser kommer ikke til anvendelse med mindre disse er skriftlig og uttrykkelig akseptert. 

1.2 Salgs- og leveringsbetingelsene kan når som helst endres av Leverandør med virkning for framtidige bestillinger. 

2. Bestilling og avtaleinngåelse 

2.1 Bestillinger gjøres KUN gjennom bestillingsskjema ved forhåndsbestilling eller B2B nettportalen ved supplering til Leverandør, og er bindende. 

2.2. Kjøper vil i etterkant av ordreplassering motta en ordrebekreftelse. Ift forhåndsbestillinger er ordrebekreftelsen godkjent dersom Kjøper ikke straks, dvs innen 3 dager etter utsendt ordrebekreftelse, gjør innsigelser. 

2.3 Ift forhåndsbestillinger står Leverandør også fritt til å akseptere eller avvise ordren innen disse 3 dagene (pkt 2.2). 2.4 Kjøper plikter å opplyse om en til hver tid gjeldende oppdatert kontakt- og leveranse informasjon særskilt i skriftlig notis til Leverandør. 

2.5 Suppleringsbestillinger som ikke legges via B2B nettportal tillegges et administrasjonsgebyr på kr 500,-. 

2.6 Ny kunde; minstebestilling på omgående supplering er kr 25 000,-, og må godkjenne disse Salgs- og leveringsbetingelser skriftlig før tildeling av log-in til portalen. Log-in til portalen er gyldig 1 mnd, hvis ikke benyttet må dette avtales på nytt. 

3. Betalingsbetingelser 

3.1 Priser fremgår av bestillingsskjemaet, herunder eventuelle vilkår for forhåndsrabatt. Leverandør tar forbehold om eventuelle endringer i priser og produksjon. Dersom endringen påvirker den aktuelle ordren, vil ny ordrebekreftelse bli utstedt og være gjeldende med mindre Kjøper maksimum 3 dager etter utsendt justert ordrebekreftelse ikke godkjennes, og dette kan kun rettes til de eventuelt justerte produktene i den eventuelle nye ordrebekreftelsen. Slike endringer forutsetter at ordren påvirkes vesentlig. 

3.2 Hvis Leverandør krever det, må Kjøper ved avtaleinngåelse stille tilfredsstillende betalingsgaranti. Leverandør kan også kreve hel eller delvis forskuddsbetaling. Med mindre annet avtales skriftlig, vil nye kunder og kunder som tidligere har vært forsinket med betaling, bli fakturert med minimum 50 % av ordrebeløpet når bindende ordre foreligger, jf. punkt 2.2. 3.3 Ved krav om forskuddsbetaling vil Leverandør holde varene tilbake inntil betaling av forskuddsbeløpet er kommet inn på Leverandørs konto. Ved forsinket betaling utover forfallsdato for forhåndsbetaling vil Kjøper bli fakturert lagerkostnad på kr 2000,- per uke uavhengig av volum, i tillegg til forsinkelsesrente mv. etter punkt 3.8. 

3.4 Fakturaen dateres den dag varen sendes fra Leverandørs lager. Faktura sendes på e-post eller efaktura til e-posten som er oppgitt fra Kjøper, som Kjøper er ansvarlig for å holde Leverandør oppdatert på ved eventuelle endringer. 3.5 Forfall på den enkelte faktura er 20 dager fra fakturadato med mindre annet er skriftlig avtalt. 

3.6 Kjøpers reklamasjon på grunn av mangler fritas ikke for betaling. 

3.7 Kjøper har ikke rett til å motregne fra andre kontraktsforhold med mindre Leverandør samtykker. 

3.8 Ved overskridelser av betalingsfristen svares forsinkelsesrente ihht. Forsinkelsesrenteloven fra forfall til betaling skjer. Leverandør vil i tillegg kreve gebyr og salærer etter gjeldende satser. 

3.9 Mislighold av betalingsbetingelsene medfører bortfall av evt kreditt, forhåndsrabatt, andre rabatter eller goder, eller bestillinger, delvis eller i sin helhet. 

3.10. Produktene eies av Leverandøren frem til disse er fult betalt av Kjøper, der Leverandør kan påberope seg salgspant ved grovt mislighold. 

3.11. Kjøper som misligholder betaling vil miste retten til rabatter, inklusive forhåndsrabatter som Kjøper vil bli etterfakturert om ikke annet er avtalt skriftlig. 

3.12. Ved et hvert mislighold fra kjøper kan avtalen opphøres fra Leverandør. 

4. Leveringstid, risikoovergang, forsinkelse og forsikring

4.1 Leveringstid fremgår av ordrebekreftelsen, dog med forbehold om at endringer kan forekomme. Endringer vil bli varslet skriftlig. Kjøper må varsle Leverandør uten ugrunnet opphold dersom endret leveringstid medfører at kjøpet ønskes justert eller hevet, og kan da velge å kansellere bestillingen uten kostnad. (Forsinkelsen det her sikter til fra Leverandør kan dog ikke være mindre enn 8 uker ihht den opprinnelige leveringsdatoen om ikke annet er avtalt skriftlig mellom partene). Kjøper kan ikke kreve erstatning som følge av forsinkelsen eller som følge av valget om å kansellere bestillingen. 

4.2 Leverandør opererer med fastpris for varer som sendes fra lager, p.t.: kr. 189,- eks mva. Ved annen forsendelsesmåte inngås særskilt avtale. 

4.3 Levering anses skjedd når varen overleveres til avtalt leveringsadresse. Risikoen for varen går over til Kjøper ved levering. 

4.4 Dersom Kjøper ikke kan motta varen på avtalt tidspunkt, skal Leverandør varsles skriftlig med en samtidig angivelse av når varen kan mottas. Eventuelle tilleggskostnader påført Leverandør skal dekkes av Kjøper. Leverandør kan heve kjøpet dersom forsinkelsen innebærer et vesentlig kontraktsbrudd. 

5. Avbestilling 

5.1 Ved avbestilling faktureres 25 % av den totale ordren, med mindre Leverandør kan dokumentere at tapet overstiger dette. I så fall kan Leverandør kreve erstattet hele sitt tap. 

6. Undersøkelsesplikt og reklamasjon 

6.1. Kjøper skal undersøke leveringen imot ordrebekreftelsen innen 14 dager etter mottagelse for å kunne gjøre krav på evt mangler (ihht ordren samt kvalitet av hvert produkt). 6.2. Reklamasjon over mangler som ble eller burde blitt oppdaget i forbindelse med levering må fremsettes snarest mulig, og senest innen 14 dager etter levering. 

6.3 Ved eventuelle feil i varen som skyldes transportskader, skal det reklameres straks også direkte til Transportør. 6.4 For mangler som først viser seg senere, skal det reklameres innen rimelig tid, og senest innen 6 måneder fra levering. 6.5 Dersom Kjøpers kunde reklamerer til Kjøper, plikter Kjøper å håndtere reklamasjonen overfor sin kunde. Kjøper skal sende bilde, produktnavn, størrelse og farge til flokken@lillelam.no for vurdering av reklamasjonen. En reklamasjon som ikke inneholder nødvendige opplysninger vil bli avvist. 

7. Mangler 

7.1 Dersom det konstateres at det foreligger en mangel som Leverandør svarer for, krediteres den aktuelle varen, med mindre Leverandør beslutter at reklamasjonen skal håndteres på annen måte, f.eks. ved retting eller omlevering. 

7.2 Leverandør har ikke noe ansvar ut over det som følger av punkt 8.1, uavhengig av om Kjøpers tap overstiger dette. 7.3 Ved eventuelle direktekrav fra Kjøpers kunde til Leverandør, kan Leverandør kreve erstattet differansen mellom kostnaden knyttet til Leverandørens ansvar overfor kunde.

8. Retur 

8.1 Varer som er levert kan ikke returneres med mindre annet avtales skriftlig mellom partene. Leverandør står for øvrig fritt til å sette vilkår for å godkjenne retur. 

9. Videresalg 

9.1 Kjøper er forhandler som videreselger Leverandørs varer til sluttkunde i butikk eller over internett, kun de som oppgitt skriftlig og godkjent av Leverandør, men kan ikke under noen omstendigheter videreselge til en ny (3-parts) forhandler.

9.2 

Leverandør opererer med veiledende utsalgspriser på sine varer. 9.3 Kjøper skal i forkant av salgskampanjer orientere Leverandør, og kun selge produktene etter Leverandørens Retningslinjer for distribusjon av merkevaren.

9.4 Kjøper har kun rettigheter for salg i Norge, andre land må godkjennes av leverandør. 

10. Tvister 

Avtalen er regulert av norsk rett. I tilfelle søksmål er Leverandørs verneting vedtatt av begge parter.